Carmenin harjoituksissa on viime päivät
keskitytty erityisesti musiikkiin. Korhosen Markun sovitukset Bizetin
lauluista alkavat vähitellen imeytyä Paltamon kesäteatterin
poppooseen. Lauluharjoitukset ovat olleet sikäli haastavat, että
näyttelijöiden musiikkitaustat ovat hyvin erilaiset: joku on
keikkaillut bändin kanssa ikänsä, tai opiskelee laulua tosissaan,
jollain on kuorotaustaa vuosien takaa, muttei ole vuosiin harrastanut
musiikkia, jonkun on täytynyt laulaakseen mennä metsän syvimpään
siimekseen ja vielä varmistaa, ettei ole oravaakaan lähimailla,
ettei kukaan kuule ilmoille helähtäviä sulosointuja. Onpa
joukossa vielä jokunen, joka ei vain jostain syystä ole aiemmin
hoksannut, että äänellisen ilmaisun voi virittää musiikinkin
taajuuksille. Kuitenkin nyt kaikki laulavat, ja komeasti laulavatkin.
Laulujen sovituksetkaan eivät ole sieltä helpoimmasta päästä,
mutta silti jokainen tuntuu saaneen ideasta kiinni. Mieleni minun
tekevi jopa maalailla kuvaa kainuulaisesta laulukansasta ja osuihan
tuo eräs Elias Lönnrotkin aikanaan runonlaulajia etsiessään
useammankin kerran Paltamon kulmille. Lönnrot teki Kalevalan,
Paltamon kesäteatteri tekee Carmenin.
Kuva 1. Korhosen Markku harjoitutti musiikkia ja toi näyttelijöiden mieleen Tenavat-sarjakuvien pianoa soittavan Amadeus-pojan.
Toinen tärkeä viimeaikainen askel
eteenpäin oli puvustus, joka naisten osalta alkaa olla jo hyvällä
mallilla. Se, että muutamilla näyttelijöillä on joitain hyvin
nopeita roolinvaihtoja, jotka puvustuksessa pitää erityisesti
huomioida, mietityttää. Vaatteet pitää pystyä vaihtamaan melkein
lennosta, eli kovin monimutkaisia puettavia ei tällöin saisi olla,
silti vaatteiden tulee olla näyttäviä. Myös vaatteidenvaihtoa
pitää päästä harjoittelemaan, että siitä saadaan
mahdollisimman sujuvaa.
Ensi-ilta lähestyy. Kaikkia kohtauksia
on harjoiteltu, osaa enemmän, osaa vähemmän. Tulevalla viikolla
keskitytään isompiin kokonaisuuksiin. Tarkoitus on käydä
näytökset(niitä on neljä) yksitellen läpi, tutkia yksityiskohtia
ja lopulta pitää ensimmäinen kunnon läpimeno. Ohjaajana täytyy
katsella yksityiskohtia kokonaisuuden kautta. Kun muistaa pitää
kokonaisuuden etualalla, sitä häiritsevät yksityiskohdat
pomppaavat helpoimmin esiin. Näitä yksityiskohtia voi sitten
yrittää hyödyntää, tai häivyttää. Yleensä yritän hyödyntää
niitä, sillä häiriöt ja säröt ovat esitysten suurin rikkaus ja
luovat niihin todellista elämäntuntua. "Virheettömistä"
esityksistä olen usein lähtenyt kotiin jotenkin tyhjänä, ne eivät
ole onnistuneet puhuttelemaan minua uutta muovihaarukkaa enempää.
Kun haarukalla on syöty, tai kun se on katkennut syntyy jo
tarinoita: kuka sillä söi? Miten se katkesi? Miksi se lojuu juuri
täällä? Voiko sitä vielä käyttää johonkin? Jos vien sen
roskiin, olen ehkä ratkaiseva osa sen tarinaa. Loppukohtauksen
ratkaiseva tekijä.
Tämän päivityksen loppukohtaukseksi hieman musiikkia esityksestä. Tässä Sistrumin tangot, karaokeversio(ilman laulua), olkaat hyvät:
Tämän päivityksen loppukohtaukseksi hieman musiikkia esityksestä. Tässä Sistrumin tangot, karaokeversio(ilman laulua), olkaat hyvät:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti